Fantastiska spelvärldar: Grand Theft Auto V

 
Rockstar har länge hänfört oss med deras förmåga att skapa trasiga, skitiga storstäder och få dem att kännas otroligt levande, och med GTA V överträffade de sig själva.
 
Los Santos är så vansinnigt övertygande på ett sätt som städer i spel sällan är, allt från de finare kvarteren med sina pooler och soldränkta terrasser till de spruckna, skräpiga slumområdena. Att gå nedför valfri gata, framförallt i förstapersonsvy, med basen från någon som spelar hiphop i ett av husen i öronen tillsammans med oljudet från trafiken och de minst sagt otrevliga invånarna, får det verkligen att kännas som att man är där på riktigt.
 
 
Men staden Los Santos tar ju trots allt bara upp cirka 30% av världskartan i GTA V. Resten består av Los Santos County och Blaine County, med långa stränder, torra öknar och bergiga skogslandskap. Allt är, utan undantag, hanterat med samma fingertoppskänsla och fantastiska sinne för detaljer som staden.
 
Detta har alltid varit en stor del av lockelsen bakom Rockstars spel; de vet hur man får spelvärldar att kännas äkta. Miljöerna ser otroligt verklighetstrogna ut, alla NPC:s beter sig (mer eller mindre) på ett realistiskt sätt, och med de märkbart förbättrade kontrollerna i fordon känns det verkligen som att man kör igenom den fiktiva staten San Andreas på riktigt.
 
 
Går jag genom en smutsig gränd kan jag nästan känna stanken från de överfulla sopcontainrarna. Går jag genom öknen känner jag solen steka min hud. Dyker jag ner i havet känner jag den uppfriskande kylan från vattnet.
 
 
Det är otroligt imponerande hur äkta spelvärlden i GTA V känns, och mitt i all galenskap kan man alltid finna tid till att bara stanna upp och ta in hur mycket jobb och tålamod det måste ha krävts för att ge den liv.

Kommentera här: